tiistai 15. toukokuuta 2012

Ei kynsijuttuja tällä kertaa

 Luen Passion For Nails -blogia ja mulle heräsi halu kommentoida ihan törkeen pitkästi. Pidän tässä samalla taukoa tietoperustan kirjoittamisesta, joten tällainen pitkä höpötys minulle suotakoon.

Passion For Nailsin jutussa siis oli kyse auringonotosta, melanoomasta jne. Menkääpä muuten osallistumaan sivulla käynnissä olevaan arvontaan! Kommentoin hänelle seuraavasti:

"Mun iholaatu on ihan kummallinen. Lapsena olin aina ihan ruskea, kun temmelsin ulkona auringossa eikä mulle laitettu kuin jotain lasten aurinkovoidetta. Olin ihan kuin isäni, joka on normiduunari, joka tekee töitä taivasalla ja on myös ruskee kuin papu aina kesäisin. En sitten tiedä, mitä mulle kävi elämäni aikana, koska olen kolme kertaa palanut pahasti enkä enää rusketu. Johtuukohan se tästä erittäin vakavasta tietokoneriippuvuudestani? ;)

Ekan kerran multa palo molemmat kädet kesäkuussa 2004, kun olin kummityttöäni (noin puolen vuoden ikäinen tuolloin) työntelemässä ulkosalla. Mulla oli alkuun tumma, erittäin kevyt ja "isoreikäinen" villatakki päällä, mutta otin sen pois, koska ulkona kuitenkin oli reilut 20 astetta lämmintä.

Lähdin kummitytön kanssa lenkille, koska siskoni lähti jumppaan ja hän pisti tytön nukkumaan siksi ajaksi. Hän sanoi, että miehensä tulee 45 minuutin päästä kotiin, joten mä voisin lähteä työntelemään vaunuja aikani kuluksi. No, siinä sitten käveltiin ne ekat 10 minsaa takki päällä, loput 35 minsaa T-paidalla. Kädet palo tosi pahasti, ranteesta kyynärpäähän asti oli sellainen pitkulainen, repaleinen liuska. Ihoa tosin ei lähtenyt eivätkä luomet ilmeisestikään ole muuttuneet miksikään - onneksi! Iho oli muutaman millin verran koholla ja kädet hohkasivat lämpöä. Ei muuta kuin jotain rasvaa (kortisonia?) käsiin ja heippa hei saunalle ja auringolle loppukesäksi. Siskoni lahjoitti sellaista vanhan ajan vauvojen vaippoina käytettyä harsoa mulle, joten sidoin sen käsieni peitoksi, jos oli pakko mennä ulos.

Toisen kerran poltin jalkani kesällä 2005, taas olin siskoni luona kummityttöä hoitamassa. Tällä kertaa sääreni kärvähtivät, mutta onneksi eivät yhtä pahasti! Kevyt punainen viiru jäi säärien etuosaan polvesta nilkkaan asti. Se oli onneksi nopeasti hoidettu...

Kolmannella kerralla poltin itseni, kun olin feissarina kesällä 2008. 6 tunnin seisominen auringossa ei tehnyt hyvää, joten kaulani ja yläosa rinnastani paloivat. Ne olivat oikein rusketusraidat, kun tummuivat muutaman viikon päästä!

Yrityksen ja erittäin vakavien erehdysten kautta joudun nykyään käyttämään aurinkovoiteita, joiden suoja on 50 eli en todellakaan pala enkä todellakaan rusketu! Tänä kesänä sitäpaitsi joudun käyttämään erityisesti pidempiä housuja/hameita, koska viime vuonna otettu tatuointi ei siedä auringonottoa (ainakaan vielä). Eikä kyllä ihonikaan sietäisi."

Kirjoittelen tänne loppuun vielä lisätietoja joistain jutuista, mitä en muistanut mainita kommentissani tai en muuten vain laittanut niitä kommenttiin.
- Ihoni ei koskaan kuoriutunut käsistäni eivätkä käteni ruskettuneet palamisen jälkeen. Ahkeran rasvauksen jälkeen joskus syksymmällä palanut alue alkoi rauhoittua ja laskeutua. Edelleen kuumassa saunassa näen sen rajan, mistä käteni paloivat!
- Sääreni paloivat, kun istuin lempparihame ylläni siskoni keinussa ja katselin, kun kummityttöni teki vieressä hiekkakakkuja.
- Ainoastaan tuo kolmas kunnon palaminen oli ainoa, jonka jälkeen alue tummui ja näytti "ruskettuneelta".
- Tuo sininen villatakkini oli siitä hauska takki, että kummityttöni ollessa pieni hän tuijotti sitä suurilla silmillään herkeämättä. Taisi sininen väri pistää silmään :D

Muistakaa vastata gallupeihin!

4 kommenttia:

  1. miten sulla ei vuoden vanha tatuointi kestä aurinkoo??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tatuoija sanoi, ettei kannata kärventää tatuointia turhaan. Useamman vuoden on käytettävä korkeaa aurinkosuojaa. Muutenkin tietty käyttäisin ihoni takia, ettei siinä mitään ongelmaa ole.

      Poista
    2. aijaa, tuo olikin minulle ihan uusi tieto :DD ensimmäisen kk olen aina suojannut hyvin tatuoinnin, mutta sen jälkeen en ole edes hoksannut koko juttua, vois vissiin tänä kesänä suojata vaikkei ennen olekaan mitään tullu.. :D

      Poista
    3. Juu siis mun tatuoinnilla on 4-5 kerrosta väriä, joten ihoa on ärsytetty todella pahasti. Siksi suojaan sen tänä kesänä tosi hyvin. Ja kuulemani mukaan tatuoinnit kannattaa aina suojata, niin kuin muukin iho, ettei vaan tuu mitään muutoksia :)

      Poista

Asialliset kommentit tervetulleita!